آياكشك خشك براي بدن ضرردارد

اهنگ سایکو هندی search – afghannews.info golestan.uoz.ac.ir – giz-miz.xyz دانلود بازی تریلی اسکانیا – giz-miz.xyz solmaz.in شازده کوچولو – solmaz.in

مصرف کشک خشک برای سلامتی

آياكشك خشك براي بدن ضرردارد

لیزر کامل بدن با تخفیف ۹۰%تخصصی ترین خدمات فیزیوتراپی

 

تا به حال از کشک خشک استفاده کرده اید از مزایای آن اطلاعی دارید این نوع کشک چربی کمتری نسبت به کشک مایع دارد و چربی کمتر و ویتامین های بیشتری برای بدن به همراه دارد پیشنهاد ما برای لاغری  افرادی که عادت به هله هوله خوری و زیاده خوری دارند استفاده روزانه از این نوع کشک است.

 

همه ما به اهمیت استفاده از لبنیات و لزوم وجود آن در برنامه غذایی خود واقفیم. انواع لبنیاتی که همه فرآورده‌های شیر هستند در دسترس ما وجود دارد و برخی از آنها مانند دوغ یا کشک مخصوص ما ایرانی‌هاست. کشک در غذاهای ایرانی بسیاری مانند آش رشته، کشک بادمجان، کله‌جوش و… به کار می‌رود و در سال‌های اخیر که پوکی استخوان فراگیرتر از قبل شده است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و احتمالا اغلب شما از نزدیکان و دوستان و آشنایان راجع به فواید مصرف این ماده غذایی شنیده باشید.

 

اما برای اینکه بدانیم کشک چه خواصی دارد، حامل چه میزان کالری است و چرا باید آن را مصرف کرد به سراغ مهدیه عالی، کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی می‌رویم و از او می‌خواهیم برای‌مان بیشتر از این ماده غذایی بگوید. عالی درباره خواص موجود در کشک توضیح می‌دهد: همان طور که می‌دانید کشک از دسته لبنیات محسوب می‌شود و در برخی موارد آن را در فرآیند تهیه کره یا دوغ می‌گیرند و برخی اوقات از ماست به دست می‌آید. در هر حال مانند بقیه لبنیات از کلسیم بالایی برخوردار است که همین باعث اهمیت این ماده غذایی شده است. همچنین کشک حاوی مقادیری قابل توجهی از پروتیین است. در هر ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلوکالری موجود است که آن را به ماده‌ای مقوی تبدیل کرده که در بعضی غذاها از آن به عنوان پایه و اساس مواد تشکیل‌دهنده استفاده می‌شود. همچنین کشک حاوی مقداری چربی و ویتامین‌های مختلف است که میزان آنها با توجه به نوع شیر و مراحل فرآوری متفاوت است.
این کارشناس تغذیه در ادامه می‌گوید: کشک در دو نوع خشک و مایع وجود دارد. برای استفاده از کشک مایع باید حتما از کشک‌های پاستوریزه استفاده کرد و بهتر است قبل از مصرف این دست از کشک‌ها آنها را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید چون محیط کشک مایع آمادگی بالایی برای رشد باکتری‌های خطرناک دارد و احتمال مسمویت از طریق آنها بالاست. اما کشک خشک نه تنها خطری از بابت آلودگی ندارد بلکه به دلیل چربی بسیار پایین‌تری که نسبت به کشک مایع دارد، برای سلامتی مفیدتر است. سنت استفاده از کشک خشک که از گذشته در فرهنگ غذایی ما وجود داشته بسیار سنت پسندیده‌ای است و امروز نیز افراد می‌توانند از کشک خشک نه تنها در تهیه غذا بلکه به صورت مصرف روزانه نیز استفاده کنند.
عالی در ادامه می‌گوید: هر فردی می‌تواند با مصرف روزانه دوالی سه قطعه کشک خشک کلسیم و پروتیین بدن خود را تامین کرده و علاوه بر این جلوی هله‌وهوله خوردن خود را بگیرد. چون کشک خشک مدت بیشتری لازم دارد تا در دهان شما به تدریج آب شود برای کسانی که عادت به خوردن مداوم خوراکی‌های متفرقه را دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد. بنابراین می‌توانید به جای قرار دادن ظرف‌های حاوی شکلات یا تخمه در دسترس اعضای خانواده که خوراکی‌های مضری هستند از کشک خشک استفاده کرده و عادت خوردن روزانه آن را به یک عادت درست غذایی تبدیل کنید.
مهدیه عالی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در نهایت تاکید می‌کند: تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که از کشک خشک حاوی نمک پایین استفاده کنید، یا لایه رویی کشک خشک را که حاوی نمک بالایی است با ساییدن آن برداشته و بقیه کشک را مصرف کنید. چون برخی از کشک‎های خشک شوری زیادی دارند که مصرف این میزان نمک نیز برای بدن و سلامتی مفید نیست.

از مضرات كشك بدانيد

كشك یكی از محصولات لبنی با ارزش است كه به 2شكل صنعتی و سنتی تولید می‌شود و از آن برای طبخ غذاهایی مانند آش رشته، كشك بادمجان و كال‌جوش استفاده می‌كنند. هرچه بافت كشك متراكم‌تر باشد، میزان پروتئین آن در واحد وزنی بیشتر است

كشك یكی از محصولات لبنی با ارزش است كه به 2شكل صنعتی و سنتی تولید می‌شود و از آن برای طبخ غذاهایی مانند آش رشته، كشك بادمجان و كال‌جوش استفاده می‌كنند. هرچه بافت كشك متراكم‌تر باشد، میزان پروتئین آن در واحد وزنی بیشتر است و هر چه درصد رطوبت كشك پایین‌تر باشد و فرآوری كمتری روی آن انجام شود، موادمغذی به‏خصوص كلسیم آن بیشتر خواهد بود.

آنچه باعث شده كمتر به كلسیم كشك اشاره شود، نمك زیادی است كه به این فرآورده افزوده می‌شود زیرا هرچه مقدار نمك محصولی بیشتر باشد با مصرف آن، كلسیم كمتری به بدن خواهدرسید. از سوی دیگر، نمك زیاد کشک می‌تواند عوارض ناشی از بیماری‌های كلیوی، قلبی ـ عروقی، پرفشاری خون یا حتی مشكلات دستگاه گوارش را تشدید و با اختلال در تعادل آب بدن، تشنگی مفرط ایجاد كند.افزودن نمک زیاد به کشک به‏ جز اینکه ماندگاری‌اش را بالا می‏ برد، باعث سریع‏تر خشک‌شدن آن می‏شود که از نظر اقتصادی به نفع تولید کننده است.

به این ترتیب بخشی از حجم کشک را نمک تشکیل می‏دهد. البته در حال حاضر كشك كم‌نمك هم در بازار وجود دارد.روند تولید کشک‌های سنتی با کشک‌های صنعتی تفاوت دارد. این کشک‌ها مدت زمان زیادی نگهداری می‌شوند اما با توجه به اینكه كشك یكی از غنی‌ترین منابع پروتئین حیوانی است، محیط مناسبی برای رشد و تكثیر میكروب‌های مختلف، به‌خصوص باكتری مولد بوتولیسم محسوب می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ ‌شود. خطر مسمومیت با كلستریدیوم بوتولینم با مصرف كشك‌های سنتی زیاد است بنابراین مصرف كشك‌های سنتی كه در رنگ‌های مختلف زرد، سفید و خاكستری به صورت فله‌ای و غیربهداشتی به فروش می‌رسند، كار اشتباهی است.

معمولا كشك‌های تازه سنتی را از مخلوط كشك خشك ساییده‏شده با نمك و آب تهیه می‌كنند. این كشك‌ها به مدت زیادی در شرایط نامساعد نگهداری می‌شوند.به‌طور كلی، كشك باید پاستوریزه و دارای بسته‌بندی بهداشتی باشد اما برخی سوپرماركت‌ها به این بهانه كه فسادپذیری كشك مانند شیر و ماست نیست، آن را خارج از یخچال نگهداری می‌كنند. این كار نادرست می‌تواند باعث فساد كشك شود.غلیظ یا رقیق بودن کشک‌های صنعتی تاثیری در كیفیت آنها ندارد و انتخاب آنها به سلیقه شما بستگی دارد.

كشك باید در دمای 4 درجه سانتی‌گراد و در یخچال نگهداری شود و حتما قبل از مصرف 20 دقیقه آن را بجوشانید. نگهداری كشك در فریزر هم مشكلی ندارد اما معمولا پس از اینكه از حالت انجماد درمی‌آید، دوفاز می‌شود و آب می‌اندازد و کمی طعم و بافتش تغییر می‌كند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *