رنگ گواش خشک شده

کوزه – تقسيم بندی رنگ های مورد استفاده در نقاشی هنركده – اموزش نقاشي طرز ساختن پاستل،آبرنگ،گواش ورنگ روغن طرح برای نقاشی با پاستل – bargozideha.com – گواش خشک شده آموزش تكنيكهاي نقاشي – paletrangi.blogfa.com گواش خشک شده هنری – کار با گواش – painthasti.blogfa.com عکس رنگی – 11 ایده ساده نقاشی با آبرنگ – رنگی رنگی رنگ گواش خشک شده چگونه بازکنیم نحوه پاك كردن رنگ – beytoote.com
تقسيم بندی رنگ های مورد استفاده در نقاشی
قبل ار ارائه توضیحات راجع به تکنیک های مختلف باید بگوییم که رنگ های مختلف نقاشی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

1-رنگ های جسمی:نسبتآ غلیظ هستند و مات و به صورت یک لایه یکنواخت و تخت متن کار را می پوشانند به نحوی که از پس رنگ،دیگر چیزی پیدا نباشد و کلآ به اثر نقاشی می بخشد.

انواع رنگ های جسمی:1-گواش 2-رنگ روغن

2-رنگ روحی:رنگ های شفاف را که جرم و وزن خاصی به کار نمی دهند و همچنین بسیار ماورایی و خالص هستند اصطلاحآ «رنگ روحی»می گویند.

انواع رنگ های روحی:1-ابرنگ 2-اب مرکب 3-اکولین

3-رنگ جسمی-روحی:رنگی است با خواص مشترک روحی-جسمی یعنی تقریبآ رنگ روغن و گواش را دارد و شفافی ابرنگ و اکولین را.

تنها رنگ جسمی-روحی،«اکریلیک»می باشد.

تکنیک های مختلف رنگ گذاری

1-گواش(رنگ پلاکات)

واژه گواش در اصل فرانسوی است و معنای ان«شستشو»می باشد.

گواش از مواد رنگین غلیظ تشکیل شده است و حلال ان اب می باشد.گواش با غلظت زیاد سطح کاغذ را کاملآ می پوشاند.

برای داشتن تونالیته های مختلف از رنگ گواش،باید رنگ سفید گواش را به رنگ های مختلف ان اضافه کرد.امروزه از تکنیک گواش در زمینه ها و ابعاد متعددی استفاده می شود.مهمتر از همه کابرد گواش در زمینه های گرافیکی به ویژه پلاکات ها است.یه عبارت دیگر تکنیک گواش در تبلیغات هنری چون طراحی پوستر ها،افیش ها،تصویر سازی(ایلوستراسیون)…. به کار می رود.

2-رنگ روغن

تاریخچه

استفده از رنگ روغن به دوران قبل از رنسانس یعنی هنرمندان سبک فلاندر که در شمال اروپا حوالی ایرلند زندگی می کردند برمی گردد ابداع رنگ روغن را یه شخصی به نام«استاد فلمال»نسبت می دهند که از هنرمندان سبک فلاندر بوده است.اما استفاده عمده از رنگ روغن به دوران رنسانس مربوط می شود و پس از ان در سبک های رمانتی سیسم و کلاسیسم بسیار مطرح گردید.

رنگ روغن

رنگ روغن از پیگمنت و روغن تشکیل شده است رنگ روغنی به دلیل چرب بودن خاصیت دیر خشکی و قابلیت های خاص خود را برای نقاشی طولانی و بکارگیری رنگ ها دارد.رنگ روغن،هوا خشک است و در این تکنیک ار روغن های مخصوص استفاده می شود.

الف)بزرک:روغن گیاه کتان می باشد و معمول ترین روغن خشک کننده است و به میزان وسیع در رنگ ها و جلا ها به کار می رود.به طور کلی بزرک مایعی است روغنی،متمایل به زرد با بویی مخصوص.

نکته:بزرک در تربانتین،اتر و بنزن حل می شود.

ب)روغن کرچک:روغنی لزج به رنگ زرد روشن تا قهوه ای رنگ است و از دانه گیاه کرچک به دست می اید.روغن کرچک پس از روغن بزرک بیشترین مصرف را دارد و علت ان خشک شدن سریع بدون اضافه کردن خشک کننده به ان است.روغن کرچک در رنگ ها به عنوان خشک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

ج)روغن جلا:روغن خشک کننده ای است که سرعت خشک کنندگی ان تقزیبآ دو برابر بزرک است.روغن جلا از فشردن دانه های درخت جلا به دست می اید.

د)روغن الیف(اسکاتیف + روغن بزرک):به سرعت خشک می شود و پس از خشک شدن یک سطح سخت و براق به جای می گذارد.

ه)روغن خشخاش:خشک شدن رنگ روغن را به تعویق می اندازد.

و)روغن افتاب گردان:خشک شدن رنگ روغن را به تعویق می اندازد.

ز)روغن گردو:خشک شدن رنگ روغن را به تعویق می اندازد.

ح)تربانتین:شیره درخت کاج می باشد که سرعت خشک شدن رنگ روغن را بالا می برد(یک نوع تسریع کننده است).

3-ابرنگ

این نوع رنگ به دلیل شفافیت و پشت پیدایی خود از رنگ های بسیار لطیف می باشد که اکثر هنرمندان وقتی می خواهند اثری بسیار لطیف و ظریف نقاشی کنند از این رنگ استفاده می کنند.این رنگ ها به صورت قرص های جامد و پودر،مایع و خمیری تهیه می شوند و به وسیله اب رقیق می شوند.طراحی با ابرنگ اغلب با رنگ های محدود اجرا می شود.در طراحی با ابرنگ مانند کار با اب مرکب لایه های رقیق رنگی را از روشن به تیره رو یهم پیاده می کنند.لطافت درجات رنگی و شفافیت سطوح ایجاد شده از خصوصات کار با ابرنگ است.در این روش اغلب سطح کاغذ از زیر لایه های شفاف ابرنگ دیده می شود.

اب مرکب

تاریخچه اب مرکب

مرکب حدود 2500سال پیش از میلاد مسیح اختراع شده است.مصریان و چینی ها قبل از دیگران از مرکب استفاده کرده اند.چینی ها عقید داشتند که تمام رنگ ها در مرکب وجو دارد انها مهارت سایه روشن های متنوع مرکبی را در اثار خود به کار می برند.بسیاری ار طرحهای دوران رنسانس هم با مرکب کار شده است.

مواد تشکسل دهنده مرکب

مرکب از مواد مهم طراحی است که به کمک قلم یا قلم مو به کار گرفته می شود.مهمترین نوع ان مرکب سیاه است که امروزه با ترکیبی از دوده + چسب حیوانی +قند +گلیسرین و فنول یا ترکیب دوده +لاک الکل+نوعی رزین و ثابت کننده ساخته می شود.

مرکب سیاه به سه صورت مایع،خمیری و خشک تهیه می شوند.مرکب های خشک و مایع به نام«مرکب چینی»یا «هندی» نیز شناخته می شوند.مرکب خشک را پس از ساییدن با اب مخلوط می کنند.مرکب خمیری را نیز کمک اب برای استفاده اماده می سازند.علاوه بر مرکب سیاه و رنگی(مانند مرکب قوه ای)مرکب سفید هم تهیه مس شود که در بعضی از طرح ها برای نشان دادن نور مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته:مرکب مایع با غلظت زیاد اغلب برای طراحی(همچنین برای نگارش)با قلم های مختلف به کار می رود.اما مرکب خشک بیشتر برای طراحی با اب مرکب رقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته:یکی از نکات مهم در کار با مرکب،توجه به غلظت ان است.

نکته:برای کار با اب مرکب از کاغذهای ضخیم استفاده می شود که اب را با خود خذب کند.

5-اکریلیک

محصولات اکریل شده طیف زیادی از انواع رزین ها،چسب ها،پرکننده ها،مواد قالبگیری و شکل دهی و همینطور رنگ های صنعتی و هنری را شامل می شوند.رنگ اکریلیک از ترکیب رندانه ها با اکریلیک و یک رزین یا بست اکریلیک و یا اب تهیه می شود.

از خواص ویژه این رنگها سرعت بسیار زیاد خشک شدن و حالت شیشه ای و غیر قابل حل در اب است.رنگ اکریلیک ها قابل حل در اب،به سرعت خشک می شود و پس از خشک شدن در برابر نور و اب مقاوم می شود.اما با اب و صابون می توان انرا پاک کرد.رنگ های اکریلیک را علاوه بر اب می توان با بعضی محلول های مخصوص نقاشی رقیق کرد.رنگ های اکریلیک را ضمنآ می توان به صورت خمیری،همچون رنگ های روغنی به کار برد.

6-اکولین

همان جوهر رنگی می باشد که ترکیبی است از «جوهر +پیگمنت»رنگی روحی است که بیشتر شبیه به ابرنگ می باشد.

اکولین برخلاف رنگ های روغنی و یا ابرنگ که نیازمند فرم دهی به شکل قرص یا تیوپ بوده و با افزوردن مواد کمکی و پرکننده اسنفاده می شوند،مستقیمآ از مواد رنگساز تهیه می شوند و به صورت محلول به کار می رود.

تکنیک های باستانی برای رنگ امیزی

1-تمپرا:از کلمه ایتالیایی «تمپراتیو»اخذ شده و برای تکنیک نقاشی و یا رنگ هایی به کار می رود که در ان رزین هاو امولسیون های طبیعی با عنصر رنگدانه معدنی،الی گیاهی و یا حیوانی ترکیب شده باشد.اصلی ترین رنگ تمپرا از ترکیب «زرده تخم مرغ+پیگمنت+خامه» ساخته می شود.

2-فرسک:مشهورترین نوع نقاشی دیواری است که با نام های «افرسکوالا پریما،اسفوماتوویا و یا اسکوبونو»

شناخته می شود و در ان به وسیله اندود ماسه و اهک خیس روی دیوار تازه و نمدار اجرا می شود و زمان نقاشی و استفاده از رنگ باید به صورت هماهنگ و ریتمیک با تازه اندود شده و مخلوط یادشده انجام شود.از فرسک های به جای مانده در ایران می توانیم به نقاشی های دیواری کوه خواجه در سیستان و دورااروپوس در بین النهرین که مربوط به دوره اشکانیان است اشاره کنیم.بعد از اتمام کار فرسک با سنگی مخصوص قشر CaCO3 تشکیل شده روی کار را از بین می بریم.

3-جسو(Gesso):یکی از شیوه های طراحی در دوره رنسانس استفاده از قلم نقره ای بر روی سطوحی بود که با جسو اندود شده بودند.جسو مخلوطی است از گچ تصفیه شده با مقدار کمی از چسب مایع پوست خرگوش(سریشم فرنگی)و اب.این ماده را پس از اینکه اماده شد به وسیله قلم مو بر روی سطح کاغذ،مقوا یا تخته می کشند و پس از خشک شدن با قلم نوک تیزی از جنس نقره،روی ان طراحی می کنند.خطوطی که قلم نقره ای روی سطح جسو ایجاد می کنند ابتدا کمرنگ است ولی به تدریج در مجاورت اکسیژن هوا اکسید شده و تیره می گردد.

نکته:از رنگ سفید در تکنیک جسو برای برجسته کردن اشکال استفاده می شده است.

تکنه:توضیح در ارتباط با قلم نقره ای مورد استفاده در جسو:یک سیم نازک فلزی است که اغلب از نقره خالص (Silverpoint)بوده و بر نوعی وسیله از قبیل دسته چوبی یا نگهدارنده دیگری سوار می شده است.

4-انکاستیک(موی رنگ):تصویری که با استفاده از رنگ مخلوط با موم کشیده شده باشد،همچنین فن نقاشی با موم رنگین که در ان موم امیخته با رنگ را بر سطح دلخواه قرار می دهند و سپس با استفاده از حرارت انرا ثابت میکنند.در این شیوه کنترل رنگ ها دشوار است،اما ثبات و دوام انها بسیار زیاد می شود.نمونه هایی از نقاشی مومی از سده،اول پیش از میلاد باقی مانده است.لئوناردو داوینچی،هنرمند شهیر ایتالیایی،در سال های 1505-1503 کوشید تا شیوه قدیمی نقاشی موم و رنگی را احیا کند.اما تلاش او بی نتیجه ماند.در سال های اخیر،به خصوص در مکزیک و در زمینه دیواری،شیوه مذکور به صورت دیگری،یعنی با استفاده از موام مذاب،تجربه شده است.
انکاستیک = پیگمنت+موم مذاب

وسایل بزرگنمایی تصاویر

1-اپک:وسیله ای است برقی و نسبتآ سنگین که می توان عکس ها و نوشته های معمولی روی سطوح مات(غیر شفاف)را به صورت تصاویر بزرگ و نورانی برروی پرده سفید منعکس کند.خاصیت بزرگنمایی این دستگاه که به20-15برابر اندازه اصلی می رسد،برای نمایش جزییات تصاویر،نوشته ها و حتی سایه اجسام کوچک سه بعدی(مثلآ حشرات)بسیار مفید است.استفاده از پروژکتور اپک مستلزم تاریک کردن محیط است(مثل سینما).از این رو بیشتر در کنفرانس ها و سخنرانی ها به کار می رود.

2-اورهد:پروژکتور اورهد نیز یک دستگاه برقی است که می تواند تصاویر را از روی سطوح شفاف با بزرگنمایی متوسط روی پرده سفید منعکس کند.ویژگی مهم پروژکتور اورهد در ارتباطات اموزشی این است مه می تواند در نور معمولی کلاس نیز به کار گرفته شود و از این می تواند جایگزینی برای تخته سیاه باشد،برای استفاده موثر از این وسیله در کلاس معمولآ مطالب اموزشی را با قلم مخصوص،از قبل بر روی ورقه های شفاف می نویسند و در حین درس نمایش می دهند.

3- اسلاید:پروژکتور اسلاید برای نمایش تصایر فیلم های اسلاید روی پرده سفید به کار می رود.اسلایدهایی که اغلب پروژکتورهای امروزی استفاده می شود از نوع 2*2 اینچ است.که به دوربین های عکاسی معمولی و بااستفاده از فیلم اسلاید 135mm تهيه مي شود.پروژکتور اسلاید،مانند پروژکتورهایی که قبلآ توصیف شده،دارای خاصیت بزرگ نمایی است و یک سخت افزار موثر کمک اموزشی به شمار می رود.اغلب پروژکتورهای موجود در بازار دارای سیستم فوکوس (تنظیم وضوح تصویر)خودکار،زمان سنج به منظور تنظیم زمان تعویض اسلاید،کنترل از راه دور و برخی نیز دارای سیستم تعویض اسلاید می باشند.

4-پانتوگراف:برای یک کار تولیدی مورد نیاز ممکن است طرحی را از روی مجله و یا محل دیگری انتخاب کنید و بخواهید خطوط انرا بزرگتر یا کوچکتر روی قطعه کار بکشید برای اینکار از وسیله ای به نام«پانتوگراف»استفاده می کنند.پانتوگراف در انواع چوبی،فلزی یا پلاستیکی دستی و ماشینی در اندازه های مختلف وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *